"Yo siempre me había imaginado el paraíso bajo la especie de una biblioteca."
"Ben cenneti hep bir çeşit kütüphane olarak düşlemişimdir."
Jorge Louis Borges

2 Nisan 2012 Pazartesi

GALEANOAKSİ 1-EDUARDO GELEANO

Epigraf

Recordar:Hatırlamak
Latincesi: re-cordis. Yani kalbi delip geçmek.*


Üzüm Ve Şarap

Ölüm döşeğinde bir bağcı, Marcela’nın kulağına
Bir şeyler söyledi. Ölmezden önce gizini açıkladı ona:
“Üzüm” diye fısıldadı, “ şaraptan yapılmıştır.”
Marcela Perez-Silva bana bunu söylediği zaman şöyle düşündüm:
Üzüm şaraptan yapılmışsa belki bizler de kim olduğumuzu söyleyen sözcüklerizdir.

İnsan Sesine Övgü

Aynı zamanda Jibarolar diye de bilinen Şuar Kızılderililerinin, tepeledikleri düşmanlarının kafalarını kesmek gibi bir adetleri vardı. Yenilgiye uğrayan savaşçının dirilmesini önlemek için kestikleri başı kurutup küçülterek avuç içine sığacak boyuta getirirlerdi. Ama gene de düşman, ağzı sımsıkı kapanıncaya kadar kesinlikle yenilmiş sayılmazdı. Şuar’lar da ölmüş düşmanlarının ağızlarını kapayıp hiç çürümeyen ipliklerle dikerlerdi.

Sanatın İşlevi

Miguel Brun adlı vaiz, bana birkaç yıl önce Paraguay’daki Chaco’lu kızılderililere yaptığı ziyareti anlattı. Tutucu Protestanlardan meydana gelen bir grupla birlikteymiş. Misyonerler çok bilge biri olarak tanınan bir Kızılderili reisini görmeye gitmişler. Şişman, sakin bir adam olan reis, onların onun diliyle yaptıkları propaganda konuşmasını sessizce dinlemiş.
Misyonerler konuşmayı bitirince ne söyleyeceğini beklemişler.

Reis hiç sakinliğini bozmayarak biraz beklemiş. Sonra söyle demiş:
“Sözleriniz kaşıyor, iyi kaşıyor, hem de oldukça iyi kaşıyor.”
Ve eklemiş ardından:
“Ama gelgelelim, kaşınmayan yeri kaşıyor.”

Gece

Uyku tutmuyor. Gözkapaklarımın arasına sıkışmış bir kadın var. Çık oradan derdim ona, diyebilseydim. Neylersiniz ki boğazıma da bir kadın kaçmış.

Esinti

Rüzgar, içimde ıslık çalıyor. Hiçbir şeyin hiç kimsenin efendisi değilim, kendi inançlarımın bile. Rüzgara karşı duran, rüzgarın çarptığı şu yüzüm ben yalnızca: yüzüme çarpan rüzgar da benim.



*Latince cordis: kalp, re: yeniden..mek-mak ekidir. Hatırlama işlemi kalp ile ilintilidir yani.
Recordar: Hatırlamak (İsp.)

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

©2012 Kitap Önerisi


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
9